Jul 092013
 
 09/07/2013  Posted by  Άρθρα

Του Σπύρου Δημητρέλη

Στις εφορίες αναστενάζει κάθε μέρα η Ελλάδα. Δεκάδες χιλιάδες φορολογούμενοι αναγκάζονται να επισκεφθούν κάθε ημέρα την εφορία προκειμένου να διεκπεραιώσουν μια ή περισσότερες συναλλαγές οι οποίες στην πλειονότητά τους έχουν προκύψει μετά από πράξεις ή παραλείψεις της ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας. Χαράτσι στα ακίνητα, ρυθμίσεις οφειλών, έκδοση κλειδαρίθμων και πληρωμές είναι οι βασικές συναλλαγές που φέρνουν τους φορολογούμενους καθημερινά στις ουρές των εφοριών. Στις ουρές των εφοριών των οποίων ο αριθμός όμως συνεχώς μειώνεται στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.

Στην πορεία όμως αυτής της αναδιάρθρωσης οι περισσότεροι φορολογούμενοι αντί να δουν μια καλύτερη εξυπηρέτηση διαπιστώνουν μεγάλα προβλήματα εξυπηρέτησης, απώλεια χρόνου, ταλαιπωρία, εκνευρισμό. Και όλα τα παραπάνω προσπαθώντας απλώς να είναι τυπικοί στις φορολογικές τους υποχρεώσεις οι οποίες τα τελευταία τρία χρόνια έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.

Ας δούμε όμως τις εστίες της ταλαιπωρίας στις εφορίες.

Χαράτσι

Χιλιάδες φορολογούμενοι συρρέουν τις τελευταίες ημέρες στις εφορίες προκειμένου να εξοφλήσουν μια ή περισσότερες δόσεις του χαρατσιού (ΕΕΤΗΔΕ) του έτους 2012. Στις 21 Ιουνίου το χαράτσι αποκόπηκε από το λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος και όποια οφειλή από χαράτσι δεν είχε πληρωθεί στην εφορία μέχρι αυτήν την ημερομηνία, εστάλη στην εφορία. Χιλιάδες φορολογούμενοι οι οποίοι απλώς καθυστέρησαν μερικές ημέρες την πληρωμή της δόσης του χαρατσιού αναγκάζονται να επισκεφθούν την εφορία για να την πληρώσουν αντιμετωπίζοντας τις μεγάλες ουρές στα τμήμα Εσόδων.

Ρυθμίσεις χρεών

Χιλιάδες είναι και αυτοί που επισκέπτονται καθημερινά τις εφορίες προκειμένου να ρυθμίσουν οφειλές προς το δημόσιο από παλαιότερους φόρους που δεν έχουν εξοφληθεί. Για να ρυθμίσουν το χρέος τους θα πρέπει να επισκεφθούν περισσότερα από ένα σημεία στην εφορία (τμήματα Εσόδων, Δικαστικού, προϊστάμενο εφορίας). Οι επισκέψεις αυτές οδηγούν σε μεγάλη απώλεια χρόνου και εκνευρισμό.

Πληρωμές οφειλών

Παρά τις μεγαλεπήβολες διακηρύξεις για πληρωμή όλων των φόρων μέσω τραπεζών, πληρωμές στις εφορίες εξακολουθούν να διενεργούνται από εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενους. Για παράδειγμα, η πληρωμή των δόσεων για ρυθμισμένες οφειλές εξακολουθεί να πραγματοποιείται αποκλειστικά στην εφορία που υπάγεται ο φορολογούμενος. Επίσης, στην εφορία πηγαίνουν και όσοι επιθυμούν να προμηθευτούν παράβολα.  Οι ουρές που δημιουργούνται στα τμήματα Εσόδων των εφοριών είναι πρωτοφανείς.

ʽΕκδοση κλειδαρίθμων

Οι ουρές που δημιουργούνται στα τμήματα Μητρώου των εφοριών όπου εκατομμύρια φορολογούμενοι πηγαίνουν προκειμένου να προμηθευτούν τον κλειδάριθμο πρόσβασης στο σύστημα taxinet, είναι τεράστιες με αποτέλεσμα πολλές φορές να μεταφέρονται και εκτός του κτιρίου των εφοριών. Από φέτος είναι υποχρεωτική η υποβολή της φορολογικής δήλωσης από όλους τους φορολογούμενους, ακόμη και τους συνταξιούχους με αποτέλεσμα να αναγκάζονται πολλοί να μεταβούν στην εφορία για τη λήψη του κλειδάριθμου.

Διακοπές εργασιών

Μεγάλος αριθμός φορολογούμενων που επιθυμεί να γλιτώσει το τέλος επιτηδεύματος προχωρά σε διακοπή εργασιών κλείνοντας το “μπλοκάκι”. Η διαδικασία αυτή απαιτεί  μεγάλη υπομονή στην εφορία διότι ο φορολογούμενος θα πρέπει να περάσει από μια σειρά τμημάτων της εφορίας.

Τι έκαναν

Πίσω από την ταλαιπωρία των πολιτών βρίσκονται συγκεκριμένες αποφάσεις της ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ σε συνεργασία με την τρόικα. Συγκεκριμένα, η συγχώνευση και το λουκέτο των εφοριών έγινε χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό. Οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις εφοριών προχώρησαν χωρίς να έχει γίνει επαρκής προετοιμασία και σχεδιασμός. Το αποτέλεσμα ήταν οι φορολογούμενοι να αντικρίζουν εικόνες χάους στις εφορίες υποδοχής άλλων εφοριών.

Μάλιστα, ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα δημιουργεί η πρόσφατη απόφαση του ΥΠΟΙΚ να συγχωνεύσει τα τμήματα Δικαστικού και Ελέγχου των εφοριών. Τα τμήματα Δικαστικού είναι αυτά που χορηγούν τις ρυθμίσεις τμηματικής εξόφλησης σε όσους φορολογούμενους έχουν οφειλές προς το δημόσιο. Πρόκειται για ένα τμήμα, που όπως αναφέρθηκε, δέχεται μεγάλο αριθμό φορολογούμενων. Ας φέρουμε όμως ένα πραγματικό παράδειγμα του τι αντιμετωπίζουν όσοι επισκέπτονται ένα τμήμα Δικαστικού. Πρόσφατα το δικαστικό τμήμα της ΔΟΥ Αμαρουσίου, μιας εφορίας που εξυπηρετούσε δυο καλλικρατικούς δήμους και περισσότερους από μισό εκατομμύριο φορολογούμενους μεταφέρθηκε στη ΔΟΥ Νέας Ιωνίας η οποία ήδη έχει υποδεχτεί άλλες δυο εφορίες. Στη ΔΟΥ Νέας Ιωνίας δημιουργείται πλέον το αδιαχώρητο λόγω της κατακόρυφης αύξησης των φορολογούμενων που εξυπηρετεί. Από τις 18 Ιουλίου το ΥΠΟΙΚ έχει ανακοινώσει ότι οι αιτήσεις για χορήγηση ρύθμισης τμηματικής εξόφλησης οφειλών θα υποβάλλονται μόνο ηλεκτρονικά  μέσω ειδικής εφαρμογής στο taxisnet. Μένει να δούμε αν θα πετύχει η συγκεκριμένη υπηρεσία να αποσυμφορήσει  τις εφορίες.

Η κατακόρυφη αύξηση του αριθμού των επισκέψεων στις εφορίες συνέπεσε με μια μεγάλη μείωση του αριθμού των εργαζόμενων σε αυτές. Περισσότεροι από 2.000 εργαζόμενοι στις εφορίες έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία λόγω συνταξιοδότησης.

Οι εφορίες έγιναν, παράλληλα, πεδία εκτόνωσης της δυσφορίας των πολιτών λόγω των απανωτών χαρατσιών που τους επιβάλλονταν. Οι πολίτες καλούνταν να πληρώσουν άδικα χαράτσια και μάλιστα ταλαιπωρούνταν γιʼ αυτό.

Πηγή: www.capital.gr