Dec 092013
 
 09/12/2013  Posted by  Συνταξιοδοτικά

Οι νέες απειλές στις συντάξεις: τα υπέρ και κατά για σύνταξη φέτος, το 2014 ή με το νέο τρόπο το 2015

25 Νοέμβριος 2013

Ένας οδηγός 3ετίας  για τους ασφαλισμένους

Το Ασφαλιστικό βρίσκεται σε σημείο καμπής, μετά από 9 περικοπές στις συντάξεις (συνολικά σε κύριες και επικουρικές) και το νέο ταμειακό αδιέξοδο που προβάλλει μπροστά μας. Την ίδια ώρα όμως οι ασφαλισμένοι έχουν περιέλθει σε πλήρη σύγχυση για το εάν μπορούν ή πρέπει να βγουν στη σύνταξη φέτος, του χρόνου ή το 2015. Χρονιά κατά την οποία αρχίζει να εφαρμόζεται ο νέος τρόπος…

υπολογισμού των αποδοχών με την βασική (εθνική) σύνταξη των 360 ευρώ και το αναλογικό μέρος της παροχής με βάσει τις καταβληθείσες εισφορές σε ολόκληρο των εργασιακό βίο ενός εργαζομένους.

 

Όμως, οι δαιδαλώδεις ρυθμίσεις, οι αστάθμητοι παράγοντες, τα ήξεις-αφήξεις των κυβερνώντων, η ύφεση στην αγορά και οι πιέσεις των δανειστών περιπλέκουν ακόμη περισσότερο την ήδη δύσκολη εξίσωση του Ασφαλιστικού. Με αποτέλεσμα , οι ασφαλισμένοι, κυρίως όσοι βρίσκονται κοντά στο όριο εξόδου από την ενεργό υπηρεσία ή όσοι θεμελίωσαν και μπορούν να συνταξιοδοτηθούν με μειωμένη (αλλά, δεν ξέρουν εάν τους συμφέρει αυτή η επιλογή ή, είναι καλύτερα να συνεχίσουν να εργάζονται) να έχουν περιέλθει σε πλήρες αδιέξοδο,. Με την ανασφάλεια να καθοδηγεί τις αποφάσεις τους. Άρα, να έχει δημιουργηθεί το τέλειο σκηνικό για την λάθος επιλογή.

Το megabox.gr σας παρουσιάζει ένα αναλυτικό οδηγό με τα τρία αυτά χρονικά ορόσημα, (φέτος, το 2014 και το 2015) για τα υπέρ και κατά όσων ασφαλισμένων σχεδιάζουν να βγουν στη σύνταξη. Με γνώμονα:

α/ το εφάπαξ,

β/την πιθανότητα ανατροπής των ηλικιακών ορίων το επόμενο διάστημα,

γ/το ύψος της σύνταξης και τις επιπτώσεις στην επικουρική καθώς και

δ/την δυνατότητα νόμιμης απασχόλησης μετά την έξοδο στη σύνταξη.

Αναλυτικά:

2013: Ο κυριότερος λόγος ομαδικής φυγής από την εργασία είναι οι αναμενόμενες ανατροπές στο εφάπαξ. Γι’ αυτό και το πιο μαζικό κύμα συνταξιοδότησης παρατηρείται στο δημόσιο. Σε αυτό το περιβάλλον εκμεταλλεύονται την συγκυρία, προκειμένου να καταθέσουν προτάσεις εθελούσιας εξόδου στο προσωπικό τους, και οι διοικητές των πρώην ΔΕΚΟ (ΟΤΕ κ.α.) και δημοσίων τραπεζών (Πειραιώς για την πρώην Αγροτική, Εθνική κ.α.)ή την ιδιωτική Eurobank κ.α. Δηλαδή «παίζουν» με την ανασφάλεια περί την εργασία, πόσο μάλιστα όταν η τρόικα πιέζει για απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων, σε αυτές τις επιχειρήσεις υπάρχει πλεονάζων προσωπικό και λόγω αναγκαστικών συγχωνεύσεων, ενώ  οι συντάξεις των ειδικών ταμείων (τα «ρετιρέ» κατά τον υπουργό Οικονομικών Γ.Στουρνάρα) αναμένεται να μειωθούν…

Ως προς το εφάπαξ του δημοσίου η αναμενόμενη περικοπή κατά 20%, πέραν της μείωσης κατά 32% που ήδη έχει επιβληθεί εν σχέσει με τις παροχές του 2009, φαίνεται ότι θα ισχύσει αναδρομικά. Δηλαδή θα αφορά όσους έχουν καταθέσει αίτηση συνταξιοδότησης μέσα στο 2013. Βεβαίως το παρελθόν οι αποφάσεις δεν αφορούσαν σε αναδρομική περικοπή παροχών αλλά, οι εποχές γίνονται όλο και πιο δυσάρεστες (και οι κυβερνώντες –συνεπικουρούμενες από την τρόικα- πιο στυγνές…).

Κατά συνέπεια το διακύβευμα, για το εάν πρέπει κανείς να κάνει αίτηση συνταξιοδότησης μέσα στο 2013, δεν θα πρέπει να είναι το ύψος του εφάπαξ. Αλλά, εάν είναι να μείνει στην εργασία του ακόμη για 3-4, τουλάχιστον, έτη, καλόν είναι να μην φύγει με μειωμένη σύνταξη μέσα στο χρόνο (μείον 4,5 % έως 6%, αναλόγως του έτους θεμελίωσης, η περικοπή της σύνταξη για κάθε έτος πρόωρης εξόδου, ενώ δεν ισχύει στην περίπτωση της μητέρας που θεμελίωσε με ανήλικο στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα). Από τη επιπλέον εργασία (διαφορά σύνταξης-μισθού) και την καταβολή ολόκληρης της σύνταξης ο μελλοντικός συνταξιούχος θα ρεφάρει την διαφορά στο εφάπαξ στην λιγότερο πιθανή περίπτωση που δεν ισχύσει αναδρομικά η περικοπή του και, τελικά, επ[ιβληθεί σε ισχύ για όσους καταθέσουν αίτηση συνταξιοδότησης από 1/1/2014.

Ως προς τις επικουρικές οι περικοπές (από 5% έως και 15%) θα ισχύσουν για τα καταβαλλόμενα ποσά. Άρα, δεν αλλάζει κάτι αφού «πιάνει» τόσο τους νέους όσο και τους παλαιούς ασφαλισμένους.

Για τις κύριες συντάξεις, σε αυτή την περίοδο αναμένονται κάποιες παρεμβάσεις μόνο στα ειδικά ταμεία και θα αφορούν, επίσης, στα ήδη καταβαλλόμενα. Από την άνοιξη, μετά από ένα εξάμηνο «αυτόνομης» πορείας της χώρας (χωρίς συμφωνίες με την τρόικα), πιθανολογείται μια νέα παρέμβαση στις αποδοχές. Και πάλιν όμως επί των καταβαλλομένων.

Για το εάν κάποιος πρέπει να καταθέσει αίτηση τώρα για να προλάβει τα όρια ηλικίας (πριν αυτά αυξηθούν), ισχύουν δύο τινά: 1.Όλες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση δεν θα καταθέσει ένα τέτοιο σχέδιο στη Βουλή. Αφενός γιατί δεν θα ψηφιστεί από τους βουλευτές της πλειοψηφίας, άρα θα πέσει, και αφετέρου γιατί δεν πρόκειται να αποδώσει στα δημόσια οικονομικά. Μόνο τιμωρητικό χαρακτήρα θα έχει 2. Με την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου, στην απευκταία περίπτωση, όσοι έχουν θεμελιώσει δικαίωμα προλαβαίνουν να καταθέσουν, από την μεριά τους, αίτηση συνταξιοδότησης και να αποφύγουν την αναπροσαρμογή των ηλικιακών ορίων (να γιατί δεν αποδίδει το μέτρο στα δημόσια οικονομικά). Οι υπόλοιποι, που δεν έχουν θεμελιώσει δεν μπορούν να καταθέσουν αίτηση. Και κακώς ανησυχούν για μια αρνητική, πλην όμως αναπόδραστη, εξέλιξη την οποία δεν μπορούν  να αποτρέψουν.

Τέλος, όσοι συνταξιοδοτηθούν κάτω των 55 ετών απαγορεύεται να εργαστούν. Αν αναλάβουν εργασία παραιτούνται της σύνταξης. Η οποία επανέρχεται με την παραίτηση από την εργασία. Αυτό δεν ισχύει για τους πολυτέκνους με ανήλικο παιδί.

Για τους μεγαλύτερους, όσοι αναλάβουν εργασία ως μισθωτοί χάνουν το 70% της σύνταξης πέραν των περίπου 1.000 ευρώ, ενώ ως ελεύθεροι επαγγελματίες πέραν των 2.000 ευρώ σύνταξης (ενώ πληρώνουν συν 50%ασφαλιστρα στον ΟΑΕΕ ή άλλο ταμείο ασφάλισης όπως το ΕΤΑΑ κ.λπ.).

2014: Τον επόμενο χρόνο θεωρούνται πιθανές πολλές ανατροπές στο ασφαλιστικό. Τουλάχιστον όσες είχε υπόψιν της η τρόικα γι’αυτόν τον μήνα αλλά, δεν προώθησε η κυβέρνηση στη Βουλή φοβούμενη το πολιτικό κόστος.

Όμως, μετά από μια περίοδο λειτουργίας του Ασφαλιστικού με την σημερινή του μορφή (πέραν των περικοπών σε εφάπαξ και επικουρικές) υπολογίζεται ότι το σύστημα θα περιέλθει σε ταμειακό αδιέξοδο. Ακόμη και εάν η οικονομία εισέρθει σε αναπτυξιακούς ρυθμούς κατά τον επόμενο χρόνο (κυρίως γιατί αυτοί θα εμφανιστούν από το β’  εξάμηνο και γιατί η ανάπτυξη θα είναι…. άνεργη, χωρίς προσλήψεις). Αρά, οι συνταξιούχοι (2,7 εκ.) θα συνεχίσουν να είναι περισσότεροι από αυτούς που πληρώνουν εισφορές (2,5 εκ. άτομα από τα 3,7 εκ. των εγγεγραμμένων-ασφαλισμένων). Άρα, μετά την άνοιξη αναμένονται νέες παρεμβάσεις στις (κύριες) συντάξεις. Οι οποίες υπολογίζεται ότι θα είναι πιο σκληρές, στο βαθμό που σε ένα εξάμηνο (το δεύτερο) θα πρέπει να καλυφθούν και οι απώλειες από τη μη παρέμβαση στο πρώτο εξάμηνο του 2014 όπως επιμένει η τρόικα και προκειμένου να αυγατίσει το δημοσιονομικό πλεόνασμα και να αποπληρωθούν, ευχερώς, τα υπέρογκα δάνεια που συνήψε το Ελληνικό κράτος διαχρονικά. Αλλά μέχρι τότε, υπάρχει χρόνος για ανά-σχεδιασμό των ασφαλιστικών ζητημάτων.

2015: Θεωρείται χρονιά σταθμός για τον υπολογισμό της σύνταξης. Από αυτή την χρονολογία και μετά οι νέοι συνταξιούχοι θα λαμβάνον την βασική σύνταξη των 360 ευρώ όλοι (είτε βγαίνουν στο 62ο με 40 έτη ασφάλισης ή στο 60ο όταν πρόκειται για οικοδομικά και το 62ο με 35 έτη στα ΒΑΕ,  είτε στο 67ο με όσα έτη έχει ο κάθε ασφααλισμένος), συν το αναλογικό τμήμα. Που με 40 έτη ασφάλισης (33 πραγματικά και 7 πλασματικά) θα φτάνει το 56% των συνολικών αποδοχών του εργασιακού βίου. Αμοιβές οι οποίες θα αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με την Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (και πάντως για την διετία 2013-14 θα μειωθούν λόγω… αποπληθωρισμού).

Ειδικώς, όσοι συνταξιοδοτηθούν σε δύο χρόνια από σήμερα θα λάβουν για τα έτη μέχρι το 2010 την σύνταξή τους κανονικά με το παλαιό σύστημα και για τα έτη από το 2011 και μετά με το νέο σύστημα. Δηλαδή, ένας ασφαλισμένος του ΙΚΑ με 40 έτη ασφάλισης το 2015 θα λάβει περίπου το 63% του μέσου όρου της καλύτερη 5ετίας της τελευταίας δεκαετίας (συμπεριλαμβανομένων και των ετών μετά το 2011), συν τα 4/10 της εθνικής σύνταξης των 360 ευρώ  (μόνο για 4 έτη από τα 40 της ασφάλισης) ήτοι 36 ευρώ, συν την αναλογούσα σύνταξη για τα ασφάλιστρα που πλήρωσε για τα έτη 2011-15. Υπό αυτήν την έννοια, δεν επέρχεται καμία καταστροφή. Το ζητούμενο είναι ότι: 1.παραμένουν οι επιβληθείσες, από το 2010 και μετά, περικοπές στις συντάξεις (χωρίς να αποκλείονται και νέες το 2014), 2. Το σύστημα δεν εγγυάται την αναλογική σύνταξη πέραν των 360 ευρώ (ή τμήμα αυτής για τους παλαιότερους ασφαλισμένους).

Τέλος, δεν αποκλείεται μικρή παράταση του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων για μετά το 2015 λόγω ελλιπούς μηχανοργάνωσης του ασφαλιστικού συστήματος. Γιατί, χωρίς ηλεκτρονική καταγραφή των ετών ή ημερών ασφάλισης και των αντίστοιχων εισφορών στην κύρια και επικουρική σύνταξη δεν μπορεί να εφαρμοστεί ο νέος τρόπος υπολογισμού…

Κατά συνέπεια η (πρόωρη) σύνταξη αφορά δύο κατηγορίες εργαζομένων, ενώ άλλη μία πρέπει να βρίσκεται σε κατάσταση εγρήγορσης ώστε να αποδειχτεί πιο έγκαιρη από ένα κοινοβουλευτικό αιφνιδιασμό. Α/Τους εργαζόμενους που έχουν λαμβάνειν από την επιχείρηση ένα πακέτο (οικονομικών) παροχών σαν κίνητρο εθελούσιας εξόδου. Β/ τον ιδιωτικό τομέα σαν αντίδοτο στην μακροχρόνια ανεργία. Τέλος, όσοι έχουν θεμελιώσει με ανήλικο ή οι μητέρες με ανήλικο που βγαίνουν σε 25 έτη στο δημόσιο ή 18,4 έτη στον ιδιωτικό τομέα (έχουσες συμπληρώσει το 50, τουλάχιστον, έτος της ηλικίας) καλόν είναι να εξημερώνονται πληρέστερα. Και, κυρίως, έγκαιρα και έγκυρα. Έτσι, με την προετοιμασία ενός νομοσχεδίου ανατροπών στα θεμελιωμένα ασφαλιστικά δικαιώματα, να καταθέσουν αίτηση συνταξιοδότησης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο διασφαλίζουν ότι δεν θα «παγιδευτούν» στην εργασία για άλλα 5, 10 ή και 12 έτη ακόμη

ΑΠΟ MEGABOX.GR